WARUNKI OGÓLNE (OWH)
WARUNKI OGÓLNE (OWH)
prazent.pl - obowiązuje od: 2025-08-22
Preambuła
Witamy na naszej stronie! Dziękujemy za zaufanie i dokonanie zakupu!
Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące niniejszego Ogólnego Regulaminu, korzystania ze strony internetowej, poszczególnych produktów, procesu zakupu lub chcesz omówić z nami swoje indywidualne potrzeby, skontaktuj się z naszymi pracownikami, korzystając z podanych danych kontaktowych!
Dane kontaktowe: dane Dostawcy Usługi (Sprzedawcy, Firmy)
Nazwa : Temco Solution Ltd.
Siedziba : 9022 Győr, ulica Rákóczi Ferenc 47. 3/2.
Adres do korespondencji : 9022 Győr, ulica Rákóczi Ferenc 47. 3/2.
Urząd rejestrujący : Sąd w Győr
Numer rejestracyjny firmy : 08-09-027135
Numer podatkowy : 25187230-2-08
Adres e-mail : hello@prazent.pl
Strona internetowa : http://prazent.pl
Numer konta bankowego: HU53 12096736 01509047 00300009 Swift: UBRTHUHB
Szczegóły dostawcy hostingu
Nazwa : Shopify Inc.
Siedziba główna : 151 O'Connor Street, parter Ottawa, ON K2P 2L8 Kanada
Kontakt : info@shopify.com
Strona internetowa : shopify.com
Koncepcje
Towary : towary ruchome oferowane na Stronie internetowej i przeznaczone do sprzedaży na Stronie internetowej, w tym towary zawierające elementy cyfrowe.
Towary zawierające elementy cyfrowe : towary ruchome, które zawierają w sobie treści cyfrowe lub usługę cyfrową lub są z nimi połączone w taki sposób, że towary nie mogłyby pełnić swoich funkcji w przypadku braku danych treści cyfrowych lub usługi cyfrowej.
Treść cyfrowa : dane wytworzone lub dostarczone w formie cyfrowej
Strony : Sprzedający i Kupujący wspólnie
Konsument : osoba fizyczna działająca poza zakresem swojej działalności gospodarczej, handlowej lub zawodowej
Umowa konsumencka : umowa, w której jedną ze stron jest konsument
Funkcjonalność : zdolność dobra zawierającego elementy cyfrowe, treść cyfrową lub usługę cyfrową do wykonywania funkcji odpowiednich do jego przeznaczenia.
Producent : producent Towarów, w przypadku Towarów importowanych, importer, który wprowadza Towary na terytorium Unii Europejskiej, oraz każda osoba, która przedstawia się jako producent poprzez wskazanie nazwy, znaku towarowego lub innego charakterystycznego oznaczenia Towarów.
Interoperacyjność : zdolność dobra, treści cyfrowej lub usługi cyfrowej zawierającej elementy cyfrowe do współdziałania ze sprzętem i oprogramowaniem różniącym się od tego, z którym zwykle używa się tego samego typu dobra, treści cyfrowej lub usługi cyfrowej.
Zgodność : zdolność dobra, treści cyfrowej lub usługi cyfrowej zawierającej elementy cyfrowe do współdziałania, bez konieczności modyfikacji, ze sprzętem lub oprogramowaniem, z którym powszechnie korzysta się w przypadku towarów, treści cyfrowych lub usług cyfrowych tego samego typu.
Strona internetowa : niniejsza strona internetowa, za pośrednictwem której zawierana jest umowa
Umowa : Umowa kupna-sprzedaży zawarta pomiędzy Sprzedawcą a Kupującym za pośrednictwem Strony internetowej i poczty elektronicznej.
Trwały nośnik danych : każde urządzenie umożliwiające konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie danych skierowanych do niego osobiście w sposób umożliwiający dostęp do nich w przyszłości i przez okres czasu odpowiedni do celu, w jakim te dane są przechowywane, oraz wyświetlanie przechowywanych danych w niezmienionej formie.
Środki umożliwiające komunikację między stronami na odległość : środki umożliwiające złożenie oświadczenia umownego w przypadku nieobecności stron – w celu zawarcia umowy. Do takich środków zalicza się w szczególności formularz z adresem lub bez, list standardowy, reklamę opublikowaną w produkcie prasowym wraz z formularzem zamówienia, katalog, telefon, faks oraz środki zapewniające dostęp do Internetu.
Umowa na odległość : umowa konsumencka zawarta w ramach systemu sprzedaży na odległość, służącego świadczeniu usług lub dostarczaniu towarów objętych umową, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, przy czym strony umowy w celu zawarcia umowy wykorzystują wyłącznie środek porozumiewania się na odległość.
Przedsiębiorca : osoba działająca w ramach swojego zawodu, samodzielnego zajęcia lub działalności gospodarczej
Kupujący/Ty : osoba zawierająca umowę poprzez złożenie oferty kupna za pośrednictwem Witryny
Sprzedawca : Osoba zawierająca umowę poprzez złożenie oferty za pośrednictwem Strony Internetowej.
Gwarancja : W przypadku umów zawieranych pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą (dalej: umowa konsumencka), zgodnie z Kodeksem Cywilnym,
- gwarancja wykonania umowy, którą przedsiębiorstwo dobrowolnie podejmuje w celu należytego wykonania umowy oprócz lub w przypadku braku ciążącego na nim obowiązku prawnego, oraz
- obowiązkowa gwarancja oparta na prawie
Cena zakupu : kwota zapłacona za Towary i dostarczenie treści cyfrowych.
Odpowiednie przepisy
Do Umowy stosuje się przepisy prawa węgierskiego, a w szczególności następujące przepisy prawa:
● Ustawa CLV z 1997 r. o ochronie konsumentów
● Ustawa CVIII z 2001 r. o niektórych kwestiach dotyczących usług handlu elektronicznego i usług związanych ze społeczeństwem informacyjnym
● Ustawa V z 2013 r. Kodeks cywilny
● Rozporządzenie Rządu 151/2003 (IX.22.) w sprawie obowiązkowej gwarancji na dobra konsumpcyjne trwałego użytku
● Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych nr 10/2024 (VI.28) w sprawie określenia zakresu dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku podlegających obowiązkowej gwarancji
● Rozporządzenie Rządu 45/2014. (II.26.) w sprawie szczegółowych zasad zawierania umów między konsumentami a przedsiębiorcami
● Rozporządzenie Ministra Gospodarki Narodowej nr 19/2014 (IV.29.) w sprawie zasad postępowania przy rozpatrywaniu roszczeń z tytułu rękojmi i gwarancji dotyczących towarów sprzedanych na podstawie umowy zawartej między konsumentem a przedsiębiorcą
● Ustawa LXXVI z 1999 r. o prawie autorskim
● Ustawa CXII z 2011 r. o prawie do samostanowienia informacyjnego i wolności informacji
● ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/302 z dnia 28 lutego 2018 r. w sprawie zwalczania nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji ze względu na przynależność państwową klienta, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym oraz zmiany rozporządzeń 2006/2004/WE i (UE) 2017/2394 oraz dyrektywy 2009/22/WE
● ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
● Rozporządzenie Rządu 373/2021. (VI. 30.) w sprawie szczegółowych zasad zawierania umów między konsumentami a przedsiębiorcami na sprzedaż towarów, dostarczanie treści cyfrowych i świadczenie usług cyfrowych
Zakres Ogólnych Warunków Handlowych
Treść zawartej między nami umowy określają niniejsze Ogólne Warunki Handlowe (zwane dalej „OWH”), a także postanowienia bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa. W związku z tym niniejsze OWH określają prawa i obowiązki Państwa i nasze, warunki zawarcia umowy, terminy wykonania umowy, warunki dostawy i płatności, zasady odpowiedzialności oraz warunki korzystania z prawa odstąpienia od umowy.
Informacje techniczne niezbędne do korzystania ze Strony Internetowej, które nie zostały zawarte w niniejszym Regulaminie, znajdują się w innych informacjach dostępnych na Stronie Internetowej.
Język umowy, forma umowy
Językiem umów objętych niniejszym Ogólnym Regulaminem jest język węgierski.
Umowy objęte niniejszymi Ogólnymi Warunkami Handlowymi nie są umowami pisemnymi i nie podlegają złożeniu przez Sprzedawcę.
E-faktura
Nasza firma korzysta z fakturowania elektronicznego zgodnie z art. 175 ustawy CXXVII z 2007 r. Akceptując niniejsze Ogólne Warunki Handlowe, wyrażasz zgodę na korzystanie z fakturowania elektronicznego.
Ceny
Ceny podane są w złotych polskich i zawierają 27% podatku VAT. Nie można wykluczyć możliwości zmiany cen przez Sprzedawcę ze względu na politykę handlową. Zmiana cen nie dotyczy umów już zawartych. Jeżeli Sprzedawca podał błędną cenę i otrzymał zamówienie na Towar, ale strony nie zawarły jeszcze umowy, Sprzedawca postąpi zgodnie z punktem „Procedura postępowania w przypadku błędnej ceny” OWU.
Postępowanie w przypadku błędnej ceny
Za ceny wyraźnie nieprawidłowo wyświetlane uważa się:
● Cena 0 zł,
● cena pomniejszona o rabat, ale błędnie wyświetlona w porównaniu do prawidłowego procentowego rabatu podanego obok prawidłowej ceny pierwotnej (np. w przypadku produktu o wartości 1000 zł wyświetla się rabat w wysokości 20%, ale zamiast prawidłowych 800 zł, produkt jest błędnie oferowany za 500 zł, które to ceny są pomniejszane według błędnego wyliczenia, a nie według procentu).
Oprócz powyższego za cenę ewidentnie błędną uważa się cenę, której błąd konsument mógł rozpoznać zachowując uwagę i ostrożność, jakich zazwyczaj oczekuje się w danej sytuacji, biorąc pod uwagę zachowanie konsumenta określone w art. 4 ust. 1 ustawy XLVII z 2008 r. o zakazie nieuczciwych praktyk handlowych.
W przypadku podania błędnej ceny, Sprzedawca oferuje możliwość zakupu Towaru po cenie rzeczywistej, na podstawie której Kupujący może podjąć decyzję o zamówieniu Towaru po cenie rzeczywistej lub o nieskorzystaniu z tej możliwości, w takim przypadku nie dochodzi do zawarcia umowy pomiędzy Stronami.
Rozpatrywanie skarg i możliwości egzekwowania prawa
Konsument może złożyć reklamację z tytułu rękojmi, gwarancji na produkt lub rękojmi za wady Towaru lub sprzeciw wobec usunięcia naruszenia jego praw lub interesów (reklamacja konsumencka zgodnie z ustawą o ochronie konsumentów) dotyczącą zachowania, działalności lub zaniechania Sprzedawcy lub osoby działającej w interesie lub na rzecz Sprzedawcy bezpośrednio związanego z dystrybucją lub sprzedażą Towaru konsumentom, za pośrednictwem następujących danych kontaktowych i metod:
● W formie pisemnej za pośrednictwem następującej strony internetowej: http://temcodesignshop.hu
● W formie pisemnej na następujący adres e-mail: temcodesignshop@gmail.com
● Pisemnie pocztą: 9022 Győr, Rákóczi Ferenc utca 47. 3/2.
Sprzedawca nie jest zobowiązany do rozpatrywania reklamacji konsumenta z tytułu rękojmi, gwarancji na produkt lub rękojmi według zasad określonych w Ustawie o reklamacjach konsumenckich, lecz według odrębnych przepisów.
Konsument może zgłosić przedsiębiorcy swoje roszczenie, na podstawie ustawy o ochronie konsumentów, będące sprzeciwem wobec usunięcia naruszenia jego praw lub interesów osobistych, dotyczącego zachowania, działalności lub zaniechania przedsiębiorstwa albo osoby działającej w interesie lub na rzecz przedsiębiorstwa bezpośrednio związanego z dystrybucją lub sprzedażą towarów konsumentom, ustnie lub pisemnie - z wyjątkiem roszczeń z tytułu rękojmi za towary, gwarancji na produkt lub rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.
Sprzedawca niezwłocznie rozpatrzy reklamację złożoną ustnie i w razie potrzeby ją naprawi . Jeżeli Konsument nie zgadza się ze sposobem rozpatrzenia reklamacji lub jeżeli niezwłoczne rozpatrzenie reklamacji nie jest możliwe, Sprzedawca niezwłocznie spisuje reklamację i swoje stanowisko w jej sprawie, a w przypadku reklamacji złożonej ustnie osobiście, przekazuje jej odpis Konsumentowi na miejscu, a w przypadku reklamacji złożonej ustnie telefonicznie lub za pośrednictwem innych środków komunikacji elektronicznej, przesyła ją Konsumentowi w terminie nie dłuższym niż 30 dni – zgodnie z przepisami dotyczącymi odpowiedzi na reklamację pisemną – wraz z odpowiedzią merytoryczną. Protokół reklamacji powinien zawierać:
- imię i nazwisko konsumenta, adres lub adres e-mail,
- miejsce, czas i sposób złożenia reklamacji,
- szczegółowy opis reklamacji konsumenta, wykaz dokumentów, zapisów i innych dowodów przedstawionych przez konsumenta,
- oświadczenie przedsiębiorcy o jego stanowisku w sprawie reklamacji konsumenta, jeżeli możliwe jest niezwłoczne rozpatrzenie reklamacji,
- podpis osoby sporządzającej protokół oraz – z wyjątkiem skargi złożonej ustnie telefonicznie lub za pośrednictwem innych środków komunikacji elektronicznej – konsumenta,
- miejsce i czas sporządzenia protokołu,
- w przypadku skargi złożonej ustnie, telefonicznie lub za pośrednictwem innych usług komunikacji elektronicznej, unikalny numer identyfikacyjny skargi,
- ostrzeżenie, że jeżeli Konsument nie poda danych wskazanych w pkt a i c przy sporządzaniu protokołu lub odmówi podpisania protokołu, Sprzedawca przy rozpatrywaniu reklamacji ustnej nie będzie uwzględniał wymogów dotyczących odpowiedzi na reklamacje złożone w formie pisemnej
Jeżeli konsument przy składaniu reklamacji w formie ustnej nie poda danych wskazanych w pkt a) i c) powyżej lub odmówi podpisania protokołu, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do postępowania zgodnie z wymogami dotyczącymi odpowiedzi na reklamację złożoną w formie pisemnej przy rozpatrywaniu reklamacji w formie ustnej.
Sprzedawca , o ile bezpośrednio obowiązujący akt prawny Unii Europejskiej nie stanowi inaczej, odpowie na pisemną reklamację w formie pisemnej i podejmie działania w celu jej uzasadnienia w terminie trzydziestu dni od jej otrzymania . Sprzedawca uzasadni swoje stanowisko odrzucające reklamację. W przypadku odrzucenia reklamacji Sprzedawca poinformuje konsumenta na piśmie, który organ lub organ pojednawczy może wszcząć postępowanie w sprawie jego reklamacji, w zależności od jej charakteru. Informacja ta powinna również zawierać siedzibę, dane kontaktowe telefoniczne i internetowe oraz adres korespondencyjny właściwego organu lub organu pojednawczego w miejscu zamieszkania, pobytu lub siedziby konsumenta, a także czy Sprzedawca złożył ogólne oświadczenie o odrzuceniu reklamacji.
Jeżeli Sprzedawca udostępnia elektroniczny interfejs lub formularz umożliwiający złożenie pisemnej reklamacji, jest on zobowiązany niezwłocznie potwierdzić na podany przez Konsumenta adres poczty elektronicznej otrzymanie pisemnej reklamacji.
Sprzedawca jest zobowiązany przechowywać protokół z ustnej skargi lub pisemnej skargi, a także kopię merytorycznej odpowiedzi na skargę przez okres trzech lat i przedstawiać je na żądanie organu nadzoru.
Jeżeli potencjalny spór konsumencki pomiędzy Sprzedawcą a Konsumentem nie zostanie rozwiązany w drodze negocjacji, Konsumentowi przysługują następujące środki prawne:
Procedura ochrony konsumenta
Skargi można składać do rzeczników konsumentów. W przypadku stwierdzenia naruszenia praw konsumenta, konsument ma prawo wnieść skargę do rzecznika konsumentów właściwego ze względu na miejsce zamieszkania konsumenta. Po rozpatrzeniu skargi, rzecznik podejmuje decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie ochrony konsumentów. Zadania rzecznika konsumentów w pierwszej instancji realizują urzędy miejskie i powiatowe właściwe ze względu na miejsce zamieszkania konsumenta. Dane kontaktowe rzeczników konsumentów znajdują się tutaj:
Biuro Rządu Metropolitalnego Budapesztu Departament Ochrony Konsumentów Adres: 1117 Budapeszt, ulica Prielle Kornélia 4/b. E-mail: beyazzatovedelem@bfkh.gov.hu Numer telefonu: (1) 450-2598 Website: https://kormanyhivatalok.hu/kormanyhivatalok/budapest/megye/szervezet/fogyasztovedelmi-foosztaly Jurysdykcja: Obszar metropolitalny Budapesztu |
Wydział Ochrony Konsumentów Urzędu Powiatu Pest Adres: 1072 Budapeszt, Nagy Diófa u.10-12. Adres e-mail: fogyved@pest.gov.hu Numer telefonu: 06 1 459 4843 Website: https://kormanyhivatalok.hu/kormanyhivatalok/pest/megye/szervezet/fogyasztovedelmi-foosztaly Jurysdykcja: hrabstwo Pest |
|
|
Biuro Rządu Hrabstwa Bács-Kiskun Departament Ochrony Konsumentów Adres: 6000 Kecskemét, Szent István krt. 19/A. Adres do korespondencji: 6001 Kecskemét, P.O. Pudełko 189. E-mail: bezyaztavedelem@bacs.gov.hu Numer telefonu: 06 76 795 710 Jurysdykcja: okręg Bács-Kiskun |
Biuro Rządowe Powiatu Baranya Departament Ochrony Konsumentów Adres: 7630 Pécs, Hengermalom u. 2. Adres do korespondencji: 7630 Pécs, Hengermalom u. 2. E-mail: beyazzatovedelem@baranya.gov.hu Numer telefonu: 06 72 795 398 Jurysdykcja: hrabstwo Baranya |
|
|
Biuro Rządu Hrabstwa Békés Departament Ochrony Konsumentów Adres: 5600 Békéscsaba, József Attila u. 2-4. Adres do korespondencji: 5600 Békéscsaba, József Attila u. 2-4. E-mail: fogyved@bekes.gov.hu Numer telefonu: +36 66 546 150 Jurisdykcja: Hrabstwo Békés |
Biuro Rządu Powiatu Borsod-Abaúj-Zemplén Departament Ochrony Konsumentów Adres: 3527 Miszkolc, József Attila u 20. E-mail: bezyaztavedelem@borsod.gov.hu Numer telefonu: 06 46 795 779 Jurysdykcja: okręg Borsod-Abaúj-Zemplén |
|
|
Biuro Rządu Powiatu Csongrád-Csanád Departament Ochrony Konsumentów Adres: 6722 Szeged, plac Rakoczego 1. Adres do korespondencji: 6722 Szeged, Plac Rakoczego 1. E-mail: bezyaztavedelem@csongrad.gov.hu Numer telefonu: 06 62 680 532 Jurysdykcja: okręg Csongrád-Csanád |
Biuro Rządowe Komitatu Fejér Departament Ochrony Konsumentów Adres: 8000 Székesfehérvár, ulica Honvéd 8. E-mail: fogyved@fejer.gov.hu Numer telefonu: +36 22 501 751 Jurysdykcja: Hrabstwo Fejér |
|
|
Biuro Rządu Hrabstwa Győr-Moson-Sopron Departament Ochrony Konsumentów Adres: 9022 Győr, ulica Türr István. 7. E-mail: bezyaztavedelem@gyor.gov.hu Numer telefonu: +36 96 795 950 Jurysdykcja: okręg Győr-Moson-Sopron |
Wydział Ochrony Konsumentów Urzędu Rządowego Powiatu Hajdú-Bihar Adres: 4025 Debreczyn, ulica Széchenyi 46. Adres do korespondencji: 4025 Debreczyn, ulica Széchenyi 46. E-mail: beyazzatovedelem@hajdu.gov.hu Numer telefonu: 06 52 533 924 Faks: 06 52 504 105 Jurysdykcja: okręg Hajdú-Bihar |
|
|
Biuro Rządowe Hrabstwa Heves, Departament Ochrony Konsumentów Adres: 3300 Eger, Kossuth L. u. 9. Adres korespondencyjny: 3301 Eger, P.O. Box 216. E-mail: fogyved@heves.gov.hu Numer telefonu: 06 (36) 515-469 Faks: 06 (36) 516-040 Jurysdykcja: hrabstwo Heves |
Biuro Rządu Powiatu Jász-Nagykun-Szolnok Departament Ochrony Konsumentów Adres: 5000 Szolnok, Indóház u. 8. E-mail: jasz.fogyved@jasz.gov.hu Numer telefonu: 56/795-165 Jurysdykcja: powiat Jász-Nagykun-Szolnok |
|
|
Biuro Rządu Powiatu Komárom-Esztergom Departament Ochrony Konsumentów Adres: 2800 Tatabánya, ulica Bárdos László 2. E-mail: bezyaztavedelem.meff@komarom.gov.hu Numer telefonu: (34) 309-303 Jurysdykcja: powiat Komárom-Esztergom |
Wydział Ochrony Konsumentów Urzędu Rządowego Komitatu Nógrád Adres: 3100 Salgótarján, ulica Karancs 54. Adres e-mail: fogyved@nograd.gov.hu Numer telefonu: 06 32 511 116 Jurisdykcja: Hrabstwo Nógrád |
|
|
Biuro Rządowe Powiatu Somogy Departament Ochrony Konsumentów Adres: 7400 Kaposvár, ulica Vásártéri 2. E-mail: bezyaztavedelem@somogy.gov.hu Numer telefonu: 06 82 510 868 Jurysdykcja: powiat Somogy |
Biuro Rządu Powiatu Szabolcs-Szatmár-Bereg Departament Ochrony Konsumentów Adres: 4400 Nyíregyháza, plac Hatzel 10. Adres do korespondencji: 4401 Nyíregyháza, P.O. Pole 77. E-mail: bezyaztavedelem@szabolcs.gov.hu Numer telefonu: 06 42 500 694 Jurysdykcja: okręg Szabolcs-Szatmár-Bereg |
|
|
Biuro Rządowe Hrabstwa Tolna Departament Ochrony Konsumentów Adres: 7100 Szekszárd, plac Kiskorzó 3. E-mail: beyazzatovedelem@tolna.gov.hu Numer telefonu: (74) 795-385 Jurysdykcja: Hrabstwo Tolna |
Biuro Rządowe Hrabstwa Vas, Departament Ochrony Konsumentów Adres: 9700 Szombathely, Wesselényi u. 7. Adres korespondencyjny: 9702 Szombathely, P.O. Box 24. E-mail: bezyaztavedelem@vas.gov.hu Numer telefonu: +36/70-705-1435 Jurysdykcja: hrabstwo Vas |
|
|
Urząd Gminy Veszprém, Departament Ochrony Konsumentów Adres: 8200 Veszprém, ulica Kistó 1. Adres do korespondencji: 8200 Veszprém, ulica Kistó 1. E-mail: beyazzatovedelem@veszprem.gov.hu Numer telefonu: +36 88 550 510 Jurysdykcja: okręg Veszprém |
Biuro Rządowe Powiatu Zala Departament Ochrony Konsumentów Adres: 8900 Zalaegerszeg, Pintér Máté u. 22. Adres do korespondencji: 8900 Zalaegerszeg, Pintér Máté u. 22. E-mail: bezyaztavedelem.zala@zala.gov.hu Numer telefonu: +36 92 510 530 Jurysdykcja: Hrabstwo Zala |
Postępowanie sądowe
Klientowi przysługuje prawo dochodzenia swoich roszczeń wynikających ze sporu konsumenckiego przed sądem w postępowaniu cywilnym zgodnie z przepisami ustawy V z 2013 r. Kodeks cywilny i ustawy CXXX z 2016 r. Kodeks postępowania cywilnego.
Procedura komisji pojednawczej
W przypadku odrzucenia skargi konsumenckiej, masz prawo zwrócić się do Sądu Pojednawczego właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania, pobytu lub siedziby albo wskazanego we wniosku. Warunkiem wszczęcia postępowania przed Sądem Pojednawczym jest podjęcie przez konsumenta próby rozwiązania sporu bezpośrednio z przedsiębiorcą, którego skarga dotyczy.
Organ pojednawczy – chyba że konsument złoży wniosek o przeprowadzenie rozprawy osobistej – przeprowadza rozprawę online, bez konieczności osobistej obecności, za pośrednictwem urządzenia elektronicznego, zapewniającego jednocześnie transmisję dźwięku i obrazu (dalej: rozprawa online).
Spółka jest zobowiązana do współpracy w postępowaniu przed organem pojednawczym, w ramach którego jesteśmy zobowiązani do przesłania naszej odpowiedzi organowi pojednawczemu w terminie, na wezwanie organu pojednawczego. Z wyjątkiem stosowania Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE, spółka jest zobowiązana zapewnić udział osoby upoważnionej do zawarcia ugody w rozprawie. Pełnomocnik spółki do zawarcia ugody musi uczestniczyć online w rozprawie online. Jeżeli konsument zażąda osobistego wysłuchania, pełnomocnik spółki do zawarcia ugody musi uczestniczyć co najmniej online w rozprawie.
Sprzedawca nie złożył ogólnego oświadczenia o poddaniu się organowi pojednawczemu.
Więcej informacji na temat komisji pojednawczych można znaleźć tutaj: https://www.bekeltetes.hu
Dane kontaktowe właściwych terytorialnie organów pojednawczych:
Rada Pojednawcza w Budapeszcie Siedziba: Budapeszt Obszar jurysdykcji: Budapeszt Kontakt: Adres: 1016 Budapeszt, Krisztina krt. 99. I piętro. 111. Adres do korespondencji: 1253 Budapest, P.O. Box 10. Numer telefonu: 06-1-488-2131 E-mail: bekelteto.testulet@bkik.hu Website: bekeltet.bkik.hu |
Rada ds. pojednania w hrabstwie Baranya Siedziba: Pecz Obszar jurysdykcji: powiat Baranya, powiat Somogy, powiat Tolna Kontakt: Adres: 7625 Pécs, Majorossy I. u. 36. Numer telefonu: 06-72-507-154 E-mail: info@baranyabekeltetes.hu Website: baranyabekeltetes.hu |
|
|
Rada Pojednawcza okręgu Borsod-Abaúj-Zemplén Siedziba: Miszkolc Obszar jurysdykcji: Powiat Borsod-Abaúj-Zemplén, Powiat Heves, Powiat Nógrád Kontakt: Adres: 3525 Miszkolc, Szentpáli u. 1. Numer telefonu: 06-46-501-091 Email: bekeltetes@bokik.hu Website: bekeltetes.borsodmegye.hu |
Rada Pojednawcza Okręgu Csongrád-Csanád Siedziba: Szeged Obszar jurysdykcji: Powiat Békés, Powiat Bács-Kiskun, Powiat Csongrád-Csanád Kontakt: Adres: 6721 Szeged, Párizsi krt. 8-12. Numer telefonu: 06-62/549-392 E-mail: bekelteto.testulet@cskik.hu Website: bekeltetes-csongrad.hu |
|
|
Rada Pojednawcza hrabstwa Fejér Siedziba: Székesfehérvár Obszar jurysdykcji: Powiat Fejér, Powiat Komárom-Esztergom, Powiat Veszprém Kontakt: Adres: 8000 Székesfehérvár, Hosszúsétáter 4-6. Numer telefonu: 06-22-510-310 Email: bekeltetes@fmkik.hu Strona internetowa: www.bekeltetesfejer.hu |
Rada Pojednawcza hrabstwa Győr-Moson-Sopron Siedziba: Gyor Obszar jurysdykcji: hrabstwo Győr-Moson-Sopron, hrabstwo Vas, hrabstwo Zala Kontakt: Adres: 9021 Győr, Szent István út 10/a. Numer telefonu: 06-96-520-217 E-mail: bekelteto.testulet@gymsmkik.hu Website: bekeltetesgyor.hu |
|
|
Rada Pojednawcza hrabstwa Hajdú-Bihar Siedziba: Debreczyn Obszar jurysdykcji: powiat Jász-Nagykun-Szolnok, powiat Hajdú-Bihar, powiat Szabolcs-Szatmár-Bereg Kontakt: Adres: 4025 Debreczyn, Vörösmarty u. 13-15. Numer telefonu: 06-52-500-710, +36 52 500 745 Email: bekelteto@hbkik.hu Strona internetowa: hbmbekeltetes.hu |
Rada ds. pojednania hrabstwa Pest Siedziba: Budapeszt Obszar jurysdykcji: powiat Peszt Kontakt: Adres: 1055 Budapeszt, Balassi Bálint u. 25.IV/2. Numer telefonu: 06-1-792-7881 Email: pmbekelteto@pmkik.hu Strona internetowa: panaszrendezes.hu |
Procedura komisji pojednawczej dla osób niebędących konsumentami
Zgodnie z ustawą o ochronie konsumentów konsumentem jest organizacja obywatelska, osoba prawna wyznaniowa, wspólnota mieszkaniowa, spółdzielnia mieszkaniowa działająca w celach niezwiązanych z jej samodzielnym wykonywaniem zawodu i działalnością gospodarczą, która nabywa, zamawia, otrzymuje, używa, wykorzystuje towary lub jest odbiorcą komunikatów handlowych lub ofert związanych z towarami i jest uznawana za konsumenta w kontekście postępowania przed komisją pojednawczą.
Sąd Arbitrażowy jest uprawniony do weryfikacji i badania istnienia jakości konsumenckiej. Regulamin Sądu Arbitrażowego jest regulowany przez regulamin Sądu Arbitrażowego.
Prawo autorskie
Zgodnie z § 1 (1) ustawy LXXVI z 1999 r. o prawie autorskim (dalej: Ustawa), strona internetowa jest uznawana za utwór autorski, a zatem wszystkie jej części są chronione prawem autorskim. Zgodnie z § 16 (1) Ustawy, nieautoryzowane korzystanie z rozwiązań graficznych i programowych, programów komputerowych na stronie internetowej lub korzystanie z jakiejkolwiek aplikacji, za pomocą której strona internetowa lub jej część może być modyfikowana, jest zabronione. Wszelkie materiały ze strony internetowej i jej bazy danych mogą być przejęte wyłącznie za pisemną zgodą właściciela praw autorskich, z odniesieniem do strony internetowej i wskazaniem źródła. Właściciel praw autorskich: Temco Solution Kft.
Inne recenzje
Częściowa nieważność, kodeks postępowania
Jeżeli którekolwiek z postanowień OWH okaże się niekompletne lub nieważne pod względem prawnym, pozostałe postanowienia umowy pozostają w mocy, a w miejsce nieważnej lub błędnej części stosuje się przepisy właściwych przepisów prawa.
Sprzedawca nie posiada kodeksu postępowania na podstawie Ustawy o zakazie nieuczciwych praktyk rynkowych wobec konsumentów.
Informacje o istotnych cechach Towarów
Informacje o istotnych cechach Towarów dostępnych do nabycia na stronie internetowej zamieszczamy w opisach każdego Towaru.
Korekta błędów we wprowadzaniu danych - Odpowiedzialność za prawidłowość podanych danych
W trakcie składania zamówienia masz możliwość modyfikacji wprowadzonych danych przed jego finalizacją (kliknięcie przycisku „Wstecz” w przeglądarce spowoduje otwarcie poprzedniej strony, dzięki czemu wprowadzone dane można poprawić, nawet jeśli już przeszedłeś na następną stronę). Pamiętaj, że Twoim obowiązkiem jest wprowadzenie prawidłowych danych, ponieważ faktura i dostawa towarów będą wystawiane na podstawie podanych przez Ciebie danych. Pamiętaj, że błędnie podany adres e-mail lub pojemność skrzynki pocztowej mogą skutkować brakiem potwierdzenia i uniemożliwić zawarcie umowy. Jeśli Kupujący sfinalizował zamówienie i odkryje błąd w podanych danych, powinien jak najszybciej rozpocząć modyfikację swojego zamówienia. Kupujący może powiadomić Sprzedawcę o modyfikacji nieprawidłowego zamówienia, wysyłając list z adresu e-mail podanego podczas składania zamówienia lub dzwoniąc do Sprzedawcy.
Korzystanie ze strony internetowej
Zakup nie wymaga rejestracji.
Wybór produktu
Klikając kategorie produktów na stronie internetowej, możesz wybrać interesującą Cię rodzinę produktów, a w jej ramach poszczególne Towary. Klikając na poszczególne Towary, znajdziesz ich zdjęcie, numer artykułu, opis i cenę. W przypadku zakupu, musisz zapłacić cenę podaną na stronie internetowej.
Dodaj do koszyka
Po wybraniu produktu możesz kliknąć przycisk „Dodaj do koszyka”, aby umieścić w koszyku dowolną liczbę produktów bez konieczności zakupu lub zapłaty, ponieważ umieszczenie produktu w koszyku nie stanowi oferty.
Zalecamy dodanie Towarów do koszyka, nawet jeśli nie jesteś pewien, czy chcesz je kupić. Pozwoli Ci to jednym kliknięciem sprawdzić, które Towary wybrałeś w danym momencie, i wyświetlić je oraz porównać na jednym ekranie. Zawartość Koszyka można dowolnie modyfikować aż do sfinalizowania zamówienia – do momentu naciśnięcia przycisku „Finalizuj zamówienie” – a także usuwać Towary z koszyka, dodawać nowe Towary lub zmieniać ich ilość.
Po dodaniu wybranego produktu do koszyka, pojawi się osobne okno z komunikatem „Produkt dodany do koszyka”. Jeśli nie chcesz wybierać więcej produktów, kliknij przycisk „Przejdź do koszyka”! Jeśli chcesz ponownie wyświetlić wybrany produkt lub dodać kolejny produkt do koszyka, kliknij przycisk „Powrót do produktu”!
Wyświetl koszyk
Podczas korzystania ze strony internetowej, możesz w dowolnym momencie sprawdzić zawartość swojego koszyka, klikając ikonę „Wyświetl koszyk” u góry strony. W tym miejscu możesz usunąć wybrane Towary z koszyka lub zmienić ich ilość. Po kliknięciu przycisku „Aktualizuj koszyk” system wyświetli informacje odpowiadające zmienionym danym, w tym cenę Towarów dodanych do koszyka.
Jeśli nie chcesz wybierać kolejnych Towarów i dodawać ich do koszyka, możesz kontynuować zakupy, klikając przycisk „Przejdź do kasy”.
Wprowadź dane klienta
Po kliknięciu przycisku „Zamów” wyświetli się zawartość koszyka oraz całkowita cena zakupu wybranych Towarów. W polu „Dostawa” należy wskazać, czy chcą Państwo odebrać zamówione Towary osobiście (odbiór osobisty), czy skorzystać z dostawy. W przypadku dostawy system wskaże opłatę za dostawę, którą należy uiścić przy składaniu zamówienia.
W polu tekstowym „Dane użytkownika” możesz wpisać swój adres e-mail, a w polu tekstowym „Informacje rozliczeniowe” swoje imię i nazwisko, adres oraz numer telefonu. W polu tekstowym „Informacje o wysyłce” system automatycznie zapisuje dane wprowadzone w sekcji „Informacje rozliczeniowe”. Jeśli chcesz, aby dostawa odbywała się na inny adres, usuń zaznaczenie. W polu tekstowym „Uwaga” możesz wpisać dowolne dodatkowe informacje.
Przegląd zamówień
Po wypełnieniu powyższych pól tekstowych możesz kontynuować proces składania zamówienia, klikając przycisk „Przejdź do następnego kroku”, lub usunąć/poprawić dotychczas wprowadzone dane i powrócić do zawartości koszyka, klikając przycisk „Anuluj”. Po kliknięciu przycisku „Przejdź do następnego kroku” zostaniesz przeniesiony na stronę „Podsumowanie zamówienia”. Znajdziesz tam podsumowanie wcześniej wprowadzonych danych, w tym zawartość koszyka, dane użytkownika, dane rozliczeniowe i wysyłkowe oraz kwotę do zapłaty (danych tych nie można zmienić, można je zmienić jedynie klikając przycisk „Wstecz”).
Finalizowanie zamówienia (sporządzanie oferty)
Jeśli jesteś przekonany, że zawartość koszyka odpowiada zamówionym Towarom i że Twoje dane są poprawne, możesz dokończyć składanie zamówienia, klikając przycisk „Płatność”. Informacje podane na stronie internetowej nie stanowią oferty zawarcia umowy przez Sprzedawcę. W przypadku zamówień podlegających niniejszym Ogólnym Warunkom Sprzedaży, jesteś traktowany jako oferent.
Klikając przycisk „Płatność”, wyraźnie potwierdzasz, że Twoja oferta zostanie uznana za złożoną, a Twoje oświadczenie – o ile zostanie potwierdzone przez Sprzedawcę zgodnie z niniejszymi Warunkami – pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Sprzedawca jest zobowiązany niezwłocznie potwierdzić Kupującemu drogą elektroniczną otrzymanie zamówienia. Jeżeli potwierdzenie to nie dotrze do Kupującego w przewidywanym terminie, zależnym od charakteru usługi, liczonym od momentu wysłania zamówienia, nie później niż w ciągu 48 godzin, Kupujący jest zwolniony z obowiązku złożenia oferty lub wykonania umowy.
Przetwarzanie zamówień, zawieranie umów
Masz możliwość złożenia zamówienia w dowolnym momencie. Sprzedawca potwierdzi Twoją ofertę e-mailem nie później niż 48 godzin po jej wysłaniu. Umowa zostaje zawarta z chwilą, gdy e-mail z potwierdzeniem wysłany przez Sprzedawcę pojawi się w Twoim systemie pocztowym.
Procedura dotycząca nieodebranych przesyłek
Jeżeli Kupujący nie odbierze zamówionego i dostarczonego Towaru i nie powiadomi Sprzedawcy o zamiarze odstąpienia od umowy w terminie 14 dni bez podania przyczyny, zgodnie z przepisami prawa, narusza on umowę ze Sprzedawcą, zgodnie z którą jest zobowiązany do odebrania Towaru i tym samym do przyjęcia świadczenia Sprzedawcy. W takim przypadku Sprzedawca podejmie próbę ponownego dostarczenia Towaru, o ile zostanie to uzgodnione z Kupującym, ale może uzależnić ponowną dostawę od uiszczenia opłaty za dostawę. Jeżeli ponowna dostawa okaże się nieskuteczna lub nie będzie mogła zostać uzgodniona z Kupującym z powodu odmowy współpracy ze strony Kupującego, Sprzedawca ma prawo rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym z powodu naruszenia umowy i zażądać od Kupującego zwrotu kosztów nieudanej dostawy i zwrotu towaru. Strony zobowiązują się do korzystania z adresu e-mail użytego przez Klienta podczas składania zamówienia jako formy komunikacji w celu rozwiązania umowy i zastrzegają, że datą powiadomienia o rozwiązaniu umowy jest data pojawienia się listu informującego o rozwiązaniu umowy na koncie e-mail Klienta.
Metody płatności
Ulec poprawie
Jeżeli chcesz zapłacić za zamówienie przy odbiorze paczki, wybierz metodę płatności „Płatność przy odbiorze”.
Płatności Shopify
Sklep internetowy oferuje możliwość płacenia za pomocą Shopify Payments.
Więcej informacji o Shopify Payments znajdziesz tutaj , w języku angielskim.
Metody pobierania, opłaty za pobieranie
Usługa kurierska GLS
Dostawa towarów będzie realizowana za pośrednictwem firmy kurierskiej GLS.
Więcej informacji znajdziesz tutaj: https://gls-group.eu/HU/hu/cimzetteknek-nyujtott-szolgaltatasok
Opłata brutto za tę formę dostawy wynosi 17,49 zł.
Płatność przy odbiorze: +4,9 zł
Termin zakończenia
W przypadku Kupującego będącego konsumentem, chyba że Strony uzgodniły inaczej, Sprzedawca jest zobowiązany udostępnić Towar Kupującemu niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie trzydziestu dni od zawarcia umowy.
W związku z powyższym, ogólny termin dostawy zamówienia wynosi maksymalnie 30 dni od daty potwierdzenia zamówienia. Sprzedawca poinformuje o wszelkich innych terminach dostawy (nie dłuższych jednak niż 30 dni) dla każdej metody dostawy.
W przypadku opóźnienia ze strony Sprzedawcy, Kupujący uprawniony jest do podjęcia wobec Sprzedawcy kroków prawnych zgodnie z przepisami ustawy z dnia V dnia 2013 r. Kodeks cywilny.
Zastrzeżenie praw, klauzula własności
Jeżeli zamówiłeś wcześniej Towary i nie otrzymałeś ich w momencie dostawy (z wyłączeniem przypadku, gdy skorzystałeś z prawa odstąpienia od umowy) lub Towary zostały zwrócone Sprzedawcy z nieodebranym potwierdzeniem odbioru, Sprzedawca uzależnia realizację zamówienia od wpłaty zaliczki na poczet ceny zakupu i kosztów dostawy. Sprzedawca
może wstrzymać się z dostawą Towarów do czasu upewnienia się, że płatność za Towary została pomyślnie dokonana za pomocą elektronicznego systemu płatności (w tym w przypadku, gdy w przypadku Towarów opłacanych przelewem bankowym Kupujący przeleje cenę zakupu w walucie swojego Państwa Członkowskiego, a Sprzedawca nie otrzyma pełnej kwoty ceny zakupu i opłaty za dostawę z powodu przewalutowania, prowizji i kosztów bankowych). Jeżeli cena Towarów nie została w pełni zapłacona, Sprzedawca może wezwać Kupującego do uzupełnienia ceny zakupu.
Sprzedaż za granicą – zakaz blokowania geograficznego
Sprzedawca nie różnicuje klientów z terytorium Węgier i spoza terytorium Unii Europejskiej podczas korzystania ze Strony Internetowej, tj. nie ogranicza dostępu klientów do Strony Internetowej ze względu na ich obywatelstwo, miejsce zamieszkania lub siedzibę. O ile niniejsze Warunki nie stanowią inaczej, Sprzedawca zapewnia dostawę/odbiór zamówionych Towarów na terytorium Węgier.
Językiem komunikacji i zakupu jest przede wszystkim język węgierski. Sprzedawca nie jest zobowiązany do komunikowania się z Kupującym w języku państwa członkowskiego Kupującego.
Sprzedawca nie jest zobowiązany do przestrzegania jakichkolwiek pozaumownych wymogów, takich jak wymogi dotyczące etykietowania lub wymogi sektorowe określone w prawie krajowym państwa członkowskiego kupującego w odniesieniu do odpowiednich Towarów, ani do informowania kupującego o takich wymogach.
O ile nie wskazano inaczej, Sprzedawca dolicza węgierski podatek VAT do wszystkich Towarów.
W celu dostarczenia Towarów Sprzedawca udostępnia również klientom niebędącym obywatelami Węgier opcje dostawy dostępne dla Klientów węgierskich.
Jeżeli Kupujący może żądać dostarczenia Towaru na terytorium Węgier lub na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej zgodnie z Ogólnymi Warunkami Handlowymi, Kupujący spoza Węgier może również żądać tego za pomocą którejkolwiek ze sposobów dostawy określonych w Ogólnych Warunkach Handlowych.
Jeżeli Kupujący może wybrać osobisty odbiór Towaru od Sprzedawcy zgodnie z Ogólnymi Warunkami Handlowymi, z opcji tej mogą skorzystać również Kupujący niebędący obywatelami Węgier.
W przeciwnym razie Kupujący może zażądać wysyłki Towaru za granicę na własny koszt. Kupujący z Węgier nie mają takiego prawa.
Sprzedawca realizuje zamówienie po uiszczeniu opłaty za wysyłkę. Jeżeli Kupujący nie uiści opłaty za wysyłkę Sprzedawcy lub nie zorganizuje własnej dostawy w uzgodnionym terminie, Sprzedawca odstąpi od umowy i zwróci Kupującemu wpłaconą z góry cenę zakupu.
Informacje dla konsumentów
Informacje o prawie odstąpienia od umowy przysługującym kupującemu będącemu konsumentem
Zgodnie z § 8:1 ust. 1 pkt 3 Kodeksu cywilnego, za konsumenta uważa się wyłącznie osobę fizyczną działającą poza zakresem swojego zawodu, działalności gospodarczej lub samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, zatem osoby prawne nie mogą skorzystać z prawa odstąpienia od umowy bez podania przyczyny!
Zgodnie z § 20 Rozporządzenia Rządowego 45/2014 (II. 26), konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyny. Konsument może skorzystać z prawa odstąpienia od umowy.
a) W przypadku umowy sprzedaży towarów
aa) Towary,
ab) w przypadku sprzedaży wielu Towarów, jeżeli dostawa poszczególnych Towarów następuje w różnym czasie, obowiązuje ostatni dostarczony Towar,
ac) w przypadku towarów składających się z kilku rzeczy lub części – ostatnia dostarczona rzecz lub część,
ad) jeżeli towary mają być dostarczane regularnie w określonym terminie, pierwsza usługa,
Konsument lub wskazana przez niego osoba trzecia inna niż przewoźnik może skorzystać z tego prawa w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania towaru .
Postanowienia niniejszego punktu nie naruszają prawa Konsumenta do wykonania prawa odstąpienia od umowy, o którym mowa w niniejszym punkcie, w terminie od dnia zawarcia umowy do dnia odbioru Towaru.
Jeżeli konsument złożył ofertę zawarcia umowy, ma prawo odstąpić od umowy przed jej zawarciem, co powoduje wygaśnięcie wiążącego charakteru oferty zawarcia umowy.
Jeżeli Sprzedawca nie poinformował konsumenta o terminie i innych warunkach wykonania prawa odstąpienia od umowy (w szczególności określonych w § 22 Rozporządzenia Rządowego) oraz o wzorze oświadczenia zawartym w Załączniku nr 2, termin odstąpienia od umowy, o którym mowa powyżej, ulega przedłużeniu o 12 miesięcy. Jeżeli Sprzedawca poinformował konsumenta o wykonaniu prawa odstąpienia od umowy w terminie 12 miesięcy od upływu terminu odstąpienia od umowy, termin odstąpienia od umowy lub rozwiązania umowy wygasa 14. dnia od dnia przekazania tej informacji.
Rozporządzenie Rządu 45/2014. (II.26.) w sprawie szczegółowych zasad zawierania umów między konsumentami i przedsiębiorcami można znaleźć tutaj .
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy, skorzystanie z prawa konsumenta do odstąpienia od umowy lub rozwiązania umowy
Konsument może skorzystać ze swojego prawa przewidzianego w § 20 Rozporządzenia Rządowego 45/2014. (II. 26.) w drodze jednoznacznego oświadczenia w tym zakresie lub korzystając ze wzoru oświadczenia, który można pobrać ze strony internetowej.
Ważność oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy
Uważa się, że prawo odstąpienia od umowy zostało wykonane w terminie, jeżeli konsument wysłał swoje oświadczenie w terminie.
W przypadku odstąpienia od umowy lub wypowiedzenia umowy w formie pisemnej wystarczające jest wysłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy lub wypowiedzeniu umowy w terminie.
Ciężar udowodnienia, że skorzystał z prawa odstąpienia od umowy zgodnie z niniejszym postanowieniem, spoczywa na konsumentie.
Sprzedawca jest obowiązany potwierdzić oświadczenie konsumenta o odstąpieniu od umowy na elektronicznym nośniku danych w chwili jego otrzymania.
Obowiązki Sprzedawcy w przypadku odstąpienia od umowy przez Konsumenta
Obowiązek zwrotu pieniędzy przez sprzedawcę
W przypadku odstąpienia konsumenta od umowy zgodnie z § 22 Dekretu Rządowego 45/2014 (II. 26.), Sprzedawca zwróci konsumentowi pełną kwotę zapłaconą tytułem świadczenia wzajemnego, w tym koszty poniesione w związku z wykonaniem umowy, w tym opłatę za dostawę, nie później niż w ciągu czternastu dni od dnia, w którym konsument dowiedział się o odstąpieniu. Należy pamiętać, że postanowienie to nie ma zastosowania do dodatkowych kosztów poniesionych w związku z wyborem innej niż najtańsza standardowa metoda transportu.
Sposób realizacji obowiązku zwrotu przez Sprzedawcę
W przypadku odstąpienia od umowy lub rozwiązania umowy zgodnie z § 22 Dekretu Rządowego 45/2014 (II. 26.), Sprzedawca zwróci konsumentowi należną kwotę w taki sam sposób, w jaki konsument dokonał płatności. Za wyraźną zgodą konsumenta Sprzedawca może skorzystać z innej metody płatności w celu dokonania zwrotu, jednak konsument nie zostanie obciążony żadnymi dodatkowymi opłatami. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia wynikające z podania przez konsumenta nieprawidłowego i/lub niedokładnego numeru rachunku bankowego lub adresu pocztowego.
Dodatkowe koszty
Jeżeli konsument wyraźnie wybrał sposób dostawy inny niż najtańszy standardowy sposób dostawy, Sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu poniesionych dodatkowych kosztów. W takim przypadku jesteśmy zobowiązani do zwrotu kosztów do wysokości wskazanych ogólnych stawek dostawy.
Prawo zatrzymania
Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem należności Konsumentowi do czasu otrzymania przez Konsumenta Towaru z powrotem lub do czasu udowodnienia w sposób niebudzący wątpliwości, że Towar został odesłany, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej. Nie przyjmujemy przesyłek wysłanych za pobraniem ani kurierem.
W przypadku odstąpienia od umowy lub rozwiązania umowy przez konsumenta
Zwrot towaru
W przypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta zgodnie z § 22 Rozporządzenia Rządowego 45/2014 (II. 26), konsument jest zobowiązany do niezwłocznego zwrotu Towaru, nie później jednak niż w terminie czternastu dni od daty powiadomienia o odstąpieniu od umowy, lub do przekazania go Sprzedawcy lub osobie upoważnionej przez Sprzedawcę do odbioru Towaru. Zwrot uważa się za dokonany w terminie, jeżeli konsument odeśle Towar przed upływem terminu.
Poniesienie bezpośrednich kosztów związanych ze zwrotem Towaru
Konsument ponosi bezpośrednie koszty zwrotu Towaru. Towar należy odesłać na adres Sprzedawcy. Jeżeli Sprzedawca prowadzi również sprzedaż Towaru w lokalu przedsiębiorstwa, a konsument skorzysta z prawa odstąpienia od umowy osobiście w lokalu przedsiębiorstwa, przysługuje mu prawo do równoczesnego zwrotu Towaru do przedsiębiorcy. Jeżeli konsument odstąpi od umowy o świadczenie usług zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub między stronami na odległość po rozpoczęciu świadczenia, zobowiązany jest zapłacić przedsiębiorcy wynagrodzenie proporcjonalne do świadczeń spełnionych do dnia powiadomienia przedsiębiorcy o odstąpieniu od umowy. Kwota do zapłaty przez konsumenta proporcjonalnie do całości uzgodnionego w umowie świadczenia powiększonego o podatek. Jeżeli konsument udowodni, że tak ustalona kwota jest nadmierna, proporcjonalna kwota zostanie obliczona na podstawie wartości rynkowej świadczeń spełnionych do dnia odstąpienia od umowy. Informujemy, że nie przyjmujemy Towarów odsyłanych za pobraniem ani pocztą.
Odpowiedzialność konsumenta za amortyzację
Konsument ponosi odpowiedzialność za jakiekolwiek zmniejszenie wartości Towaru będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania Towaru.
Prawo odstąpienia od umowy nie może zostać zrealizowane w następujących przypadkach:
Sprzedawca wyraźnie zwraca uwagę na fakt, że nie mogą Państwo skorzystać z prawa odstąpienia od umowy w przypadkach określonych w § 29 (1) Rozporządzenia Rządowego 45/2014 (II.26.):
- po całkowitym wykonaniu usługi, jednakże jeżeli umowa przewiduje dla konsumenta obowiązek zapłaty, wyjątek ten można powołać się tylko wtedy, gdy wykonanie usługi rozpoczęło się za wyraźną uprzednią zgodą konsumenta i po przyjęciu przez niego do wiadomości, że utraci prawo odstąpienia od umowy z chwilą całkowitego wykonania umowy przez przedsiębiorcę;
- w odniesieniu do Produktu lub usługi, na których cenę lub wynagrodzenie nie ma wpływu przedsiębiorstwo rynku finansowego i które podlegają możliwym wahaniom w okresie określonym na wykonanie prawa odstąpienia od umowy;
- w przypadku Towarów nieprefabrykowanych, wyprodukowanych według wskazówek Konsumenta lub na jego wyraźne życzenie albo w przypadku Towarów, które zostały wyraźnie dostosowane do potrzeb Konsumenta;
- w odniesieniu do towarów łatwo psujących się lub mających krótki termin przydatności;
- w odniesieniu do Towarów w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu po dostarczeniu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych (Zastrzegamy, że w przypadku Towarów w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu po dostarczeniu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, korzystanie z nich w celu stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania Towarów spowoduje utratę prawa odstąpienia od umowy.);
- w odniesieniu do towarów, które ze względu na swą naturę są nierozłącznie zmieszane z innymi towarami po dostarczeniu;
- w odniesieniu do napoju alkoholowego, którego rzeczywista wartość zależy od wahań na rynku w sposób niemożliwy do ustalenia przez przedsiębiorcę, a którego cena została uzgodniona przez strony przy zawarciu umowy sprzedaży, a umowa ta ulega wykonaniu dopiero po upływie trzydziestu dni od dnia zawarcia umowy;
- w przypadku umowy handlowej, w ramach której przedsiębiorca odwiedza konsumenta na wyraźne życzenie konsumenta w celu dokonania pilnych napraw lub prac konserwacyjnych;
- w odniesieniu do sprzedaży i zakupu zapieczętowanych nagrań dźwiękowych lub wizualnych oraz kopii programów komputerowych, jeżeli konsument otworzył opakowanie po dostarczeniu;
- w odniesieniu do gazet, czasopism i wydawnictw periodycznych, z wyjątkiem umów prenumeraty;
- w przypadku umów zawieranych na aukcji publicznej;
- w przypadku umowy o świadczenie usług zakwaterowania, innych niż usługi mieszkaniowe, transportu, najmu samochodów, gastronomii lub usług związanych z wypoczynkiem, jeżeli w umowie oznaczono termin lub termin wykonania usługi;
- w odniesieniu do treści cyfrowych dostarczanych na nośniku niematerialnym, jeżeli Sprzedawca rozpoczął spełnianie świadczenia za wyraźną uprzednią zgodą Konsumenta, który jednocześnie poinformował Konsumenta o utracie prawa odstąpienia od umowy po rozpoczęciu spełniania świadczenia i wysłał Konsumentowi potwierdzenie odbioru.
Informacje o gwarancji na produkty, rękojmi i gwarancjach zgodności towarów z umową w przypadku umów konsumenckich
Niniejsza część informacji konsumenckiej została przygotowana na podstawie upoważnienia zawartego w § 11 (5) Rozporządzenia Rządowego 45/2014 (II.26.) oraz z uwzględnieniem Załącznika 3 do Rozporządzenia Rządowego 45/2014 (II.26.)
Informacje dla konsumentów dotyczą wyłącznie Kupujących, którzy są uznawani za konsumentów; zasady mające zastosowanie do Kupujących, którzy nie są uznawani za konsumentów, zawarto w osobnym rozdziale.
Wymagania dotyczące wykonania umowy zgodnie z umową w przypadku umowy konsumenckiej
Wymagania dotyczące zgodności z umową w ogólności dla towarów sprzedawanych na podstawie umowy konsumenckiej
Towary i wykonanie muszą spełniać wymagania określone w Rozporządzeniu Rządowym 373/2021. (VI.30.) w chwili wykonania.
Aby wykonanie umowy można było uznać za zgodne z umową, Towary będące przedmiotem umowy muszą:
● musi być zgodny z opisem, ilością, jakością, rodzajem i funkcjonalnością, kompatybilnością, interoperacyjnością i innymi cechami określonymi w umowie
● musi nadawać się do użytku wskazanego przez Konsumenta, o którym Konsument poinformował Sprzedawcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który Sprzedawca zaakceptował
● musi zawierać wszystkie akcesoria, instrukcje obsługi, w tym instrukcje uruchomienia, instrukcje instalacji i wsparcie obsługi klienta, określone w umowie, oraz
● musi zapewnić aktualizacje określone w umowie.
Aby wykonanie umowy można było uznać za zgodne z umową – ponadto Towary będące przedmiotem umowy
● muszą być odpowiednie do celów określonych przez prawo, normę techniczną lub, w przypadku braku normy technicznej, obowiązujący kodeks postępowania dla tego samego rodzaju Towarów
● muszą posiadać ilość, jakość, wydajność i inne cechy, jakich Konsument może rozsądnie oczekiwać – w szczególności w zakresie funkcjonalności, kompatybilności, dostępności, ciągłości i bezpieczeństwa – które są zwyczajowo stosowane w przypadku Towarów tego samego rodzaju, biorąc pod uwagę wszelkie publiczne oświadczenia Sprzedawcy, jego przedstawiciela lub innej osoby uczestniczącej w łańcuchu dostaw dotyczące szczególnych cech Towarów, w szczególności w reklamie lub na etykiecie
● muszą zawierać akcesoria i instrukcje, których konsument może rozsądnie oczekiwać – w tym instrukcje dotyczące opakowania i instalacji – oraz
● musi odpowiadać charakterystyce i opisowi Towarów przedstawionych przez Spółkę jako próbka, model lub udostępnionych jako wersja próbna przed zawarciem umowy.
Towary nie muszą być zgodne z powyższym oświadczeniem publicznym, jeżeli Sprzedawca udowodni, że:
● nie znał oświadczenia publicznego i nie musiał go znać
● oświadczenie publiczne zostało odpowiednio sprostowane do chwili zawarcia umowy lub
● oświadczenie publiczne nie mogło mieć wpływu na decyzję uprawnionego o zawarciu umowy.
Szczegółowe wymagania dotyczące zgodności wykonania w przypadku towarów zawierających elementy cyfrowe
W przypadku towarów zawierających elementy cyfrowe Sprzedawca jest zobowiązany zapewnić, że konsument zostanie powiadomiony o treści cyfrowej towarów lub o usłudze cyfrowej z nimi związanej oraz że otrzyma aktualizacje tej treści, w tym aktualizacje zabezpieczeń, które są niezbędne do zachowania zgodności towarów z umową.
Sprzedawca jest zobowiązany udostępnić aktualizację w przypadku zawarcia umowy kupna-sprzedaży.
● przewiduje jednorazową dostawę treści cyfrowych lub usługi cyfrowej, a konsument może rozsądnie oczekiwać jej dostarczenia, biorąc pod uwagę rodzaj i przeznaczenie towarów i elementów cyfrowych, indywidualne okoliczności oraz charakter umowy; lub
● Jeżeli treść cyfrowa przewiduje ciągłe udostępnianie przez określony czas, to w przypadku ciągłego udostępniania nieprzekraczającego dwóch lat, jej udostępnianie powinno nastąpić przez okres dwóch lat od dnia dostarczenia towaru.
Jeżeli Konsument nie zainstaluje dostarczonych aktualizacji w rozsądnym terminie, Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wadę towaru, jeżeli wynika ona wyłącznie z niezainstalowania odpowiedniej aktualizacji, pod warunkiem że:
- Sprzedawca poinformował Konsumenta o dostępności aktualizacji i konsekwencjach niezainstalowania jej przez Konsumenta; oraz
- Niezainstalowanie aktualizacji przez Konsumenta lub nieprawidłowa instalacja aktualizacji przez Konsumenta nie wynika z braków w instrukcji instalacji dostarczonej przez Sprzedawcę.
Wadliwego wykonania nie można stwierdzić, jeżeli konsument w chwili zawarcia umowy sprzedaży został wyraźnie poinformowany, że określona właściwość rzeczy różni się od opisanej w niniejszym dokumencie, a konsument przy zawarciu umowy sprzedaży odrębnie i wyraźnie zaakceptował tę różnicę.
Wymagania dotyczące wykonania umowy w przypadku sprzedaży treści cyfrowych sprzedawanych na podstawie umowy konsumenckiej
Sprzedawca jest zobowiązany dostarczyć konsumentowi treść cyfrową. O ile strony nie uzgodniły inaczej, Sprzedawca jest zobowiązany dostarczyć konsumentowi treść cyfrową niezwłocznie po zawarciu umowy, w najnowszej wersji dostępnej w chwili zawarcia umowy.
Usługę uznaje się za świadczoną z chwilą dostarczenia konsumentowi lub dostarczenia mu na wybrane przez niego w tym celu urządzenie fizyczne lub wirtualne treści cyfrowej lub rozwiązania niezbędnego do uzyskania do niej dostępu bądź umożliwiającego jej pobranie.
Sprzedawca musi zapewnić, że konsument zostanie powiadomiony o treściach cyfrowych i otrzyma aktualizacje treści cyfrowych, w tym aktualizacje zabezpieczeń, które są niezbędne do zachowania zgodności treści cyfrowych lub usługi cyfrowej z umową.
Jeżeli umowa przewiduje ciągłe dostarczanie treści cyfrowych przez określony czas, zgodność świadczenia w zakresie treści cyfrowych musi być zapewniona przez cały czas trwania umowy.
Jeżeli Konsument nie zainstaluje aktualizacji dostarczonych przez Sprzedawcę w rozsądnym terminie, Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek niewykonanie usługi, jeżeli wynika ono wyłącznie z niezainstalowania odpowiedniej aktualizacji, pod warunkiem, że:
● Sprzedawca poinformował Konsumenta o dostępności aktualizacji i konsekwencjach niezainstalowania jej przez Konsumenta; oraz
● Niezainstalowanie aktualizacji przez Konsumenta lub nieprawidłowa instalacja aktualizacji przez Konsumenta nie wynika z braków w instrukcji instalacji dostarczonej przez Sprzedawcę.
Wadliwe wykonanie nie może być uznane za wadliwe, jeżeli konsument został w chwili zawarcia umowy wyraźnie poinformowany, że określona cecha treści cyfrowej odbiega od wymagań określonych w niniejszym dokumencie, a konsument odrębnie i wyraźnie zaakceptował tę różnicę w chwili zawarcia umowy.
Uważa się, że Sprzedawca wykonał świadczenie wadliwie, jeżeli wada usługi dostarczania treści cyfrowych wynika z jej niewłaściwego zintegrowania ze środowiskiem cyfrowym konsumenta, pod warunkiem że:
● integracja treści cyfrowych została przeprowadzona przez Sprzedawcę lub integracja została przeprowadzona na odpowiedzialność Sprzedawcy; lub
● treść cyfrowa musi zostać zintegrowana przez konsumenta, a niewłaściwa integracja została spowodowana brakami w instrukcji integracji dostarczonej przez Sprzedawcę.
Jeżeli umowa przewiduje ciągłe dostarczanie treści cyfrowych lub usługi cyfrowej przez określony czas, Sprzedawca odpowiada za wadę treści cyfrowych, jeżeli wada ujawni się lub stanie się wykrywalna w okresie określonym w umowie.
Jeżeli umowa przewiduje pojedynczą usługę lub szereg pojedynczych usług, domniemywa się, o ile nie zostanie udowodnione inaczej, że wada stwierdzona przez konsumenta w ciągu roku od dnia wykonania umowy istniała już w chwili wykonania umowy. Jednakże Sprzedawca nie będzie zobowiązany do wykonania umowy wadliwie, jeżeli udowodni, że środowisko cyfrowe konsumenta nie jest zgodne z wymaganiami technicznymi treści cyfrowych lub usługi cyfrowej i poinformuje o tym konsumenta w sposób jasny i zrozumiały przed zawarciem umowy.
Konsument jest zobowiązany do współdziałania ze Sprzedawcą w celu umożliwienia Sprzedawcy, przy użyciu środków technicznie dostępnych i wymagających jak najmniejszej ingerencji ze strony Konsumenta, sprawdzenia, czy wada powstała w środowisku cyfrowym Konsumenta. Jeżeli Konsument nie wykona tego obowiązku współdziałania, po uprzednim poinformowaniu go o tym obowiązku przez Sprzedawcę w sposób jasny i zrozumiały przed zawarciem umowy, ciężar dowodu spoczywa na Konsumencie.
● wada ujawniona w ciągu roku od wykonania istniała już w chwili wykonania lub
● usługa, której wada ujawniona została w okresie trwania umowy, nie była zgodna z umową w czasie trwania usługi zgodnie z umową.
Wadliwe wykonanie umowy sprzedaży towarów
Sprzedawca jest zobowiązany do wykonania umowy wadliwej, jeżeli wada towaru wynika z nieprawidłowego zamontowania, pod warunkiem, że:
a) uruchomienie jest częścią umowy sprzedaży i zostało wykonane przez Sprzedawcę lub na odpowiedzialność Sprzedawcy; lub
b) instalacja miała zostać przeprowadzona przez Konsumenta, a niewłaściwa instalacja jest wynikiem wad instrukcji instalacji dostarczonej przez Sprzedawcę – lub w przypadku towarów zawierających elementy cyfrowe – przez dostawcę treści cyfrowych lub usługi cyfrowej.
Jeżeli zgodnie z umową sprzedaży towar zostanie oddany do użytkowania przez Sprzedawcę lub oddanie do użytkowania nastąpi na odpowiedzialność Sprzedawcy, świadczenie uważa się za spełnione przez Sprzedawcę z chwilą ukończenia oddania do użytkowania.
Jeżeli w przypadku towarów zawierających elementy cyfrowe umowa sprzedaży przewiduje ciągłe dostarczanie treści cyfrowych lub usługi cyfrowej przez oznaczony czas, Sprzedawca odpowiada za wadę treści cyfrowych towarów, jeżeli wada ujawni się lub stanie się rozpoznawalna przed upływem dwóch lat od dnia wykonania towarów w przypadku ciągłego dostarczania o czasie trwania nieprzekraczającym dwóch lat; a w przypadku ciągłego dostarczania o czasie trwania przekraczającym dwa lata – w trakcie całego okresu ciągłego dostarczania.
Gwarancja
W jakich przypadkach możesz skorzystać z prawa do gwarancji?
W przypadku wadliwego wykonania umowy przez Sprzedawcę, możesz dochodzić od Sprzedawcy roszczeń z tytułu rękojmi zgodnie z Kodeksem cywilnym, a w przypadku umowy konsumenckiej zgodnie z Rozporządzeniem Rządowym 373/2021 (VI.30.).
Jakie prawa przysługują Ci w związku z roszczeniem gwarancyjnym?
Możesz – według własnego wyboru – zgłosić następujące roszczenia gwarancyjne:
Możesz żądać naprawy lub wymiany, chyba że zaspokojenie wybranego przez Ciebie roszczenia jest niemożliwe lub wiązałoby się dla Sprzedawcy z niewspółmiernie dużymi kosztami w porównaniu z zaspokojeniem Twojego roszczenia. Jeżeli nie zażądałeś naprawy lub wymiany lub nie mogłeś tego zrobić, możesz żądać proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia lub – w ostateczności – odstąpić od umowy.
Możesz zmienić wybraną przez siebie gwarancję na inną, ale poniesiesz koszt takiej zmiany, chyba że będzie ona uzasadniona lub Sprzedawca poda powód takiej zmiany.
W przypadku umowy konsumenckiej domniemywa się, aż do momentu udowodnienia czegoś przeciwnego, że wada stwierdzona w ciągu roku od daty wydania towaru oraz towaru zawierającego elementy cyfrowe istniała już w chwili wydania towaru, chyba że domniemanie to jest niezgodne z charakterem towaru lub charakterem wady.
Sprzedawca może odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową, jeżeli naprawa albo wymiana są niemożliwe lub jeżeli wiązałyby się z niewspółmiernie dużymi kosztami dla Sprzedawcy, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, w tym wartość Towaru w stanie nienaruszonym i wagę naruszenia umowy.
Konsumentowi przysługuje również – w zależności od stopnia naruszenia umowy – prawo żądania proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia lub odstąpienia od umowy sprzedaży, jeżeli:
● Sprzedawca nie dokonał naprawy lub wymiany albo dokonał ich, ale nie spełnił w całości lub w części poniższych warunków
○ Sprzedawca jest zobowiązany dokonać zwrotu wymienionego towaru na własny koszt.
○ jeżeli naprawa lub wymiana wymaga demontażu towaru, który ze względu na charakter i przeznaczenie towaru został oddany do użytku przed ujawnieniem się wady, obowiązek naprawy lub wymiany obejmuje demontaż towaru niezgodnego z umową i montaż towaru wymienionego lub naprawionego albo poniesienie kosztów demontażu lub montażu.
● Sprzedawca odmówił dostosowania towaru do umowy
● doszło do wielokrotnego niewykonania umowy, pomimo prób Sprzedawcy doprowadzenia towaru do zgodności z umową
● wada wykonania jest tak poważna, że uzasadnia natychmiastowe obniżenie ceny lub natychmiastowe rozwiązanie umowy sprzedaży, lub
● Sprzedawca nie zobowiązał się do doprowadzenia towaru do zgodności z umową lub z okoliczności wynika, że przedsiębiorca nie doprowadzi towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez znacznej szkody dla konsumenta.
Jeżeli Konsument chce odstąpić od umowy sprzedaży powołując się na wady wykonania, na Sprzedawcy ciąży ciężar udowodnienia, że wada jest nieistotna.
Konsumentowi przysługuje prawo wstrzymania zapłaty pozostałej części ceny zakupu, w całości lub w części, w zależności od stopnia naruszenia umowy, aż do czasu spełnienia przez Sprzedawcę jego zobowiązań dotyczących zgodności wykonania i wadliwego wykonania.
Ogólna zasada jest taka, że:
● Sprzedawca jest zobowiązany dokonać zwrotu wymienionego towaru na własny koszt.
● jeżeli naprawa lub wymiana wymaga demontażu towaru, który ze względu na charakter i przeznaczenie towaru został oddany do użytku przed ujawnieniem się wady, obowiązek naprawy lub wymiany obejmuje demontaż towaru niezgodnego z umową i montaż towaru wymienionego lub naprawionego albo poniesienie kosztów demontażu lub montażu.
Termin naprawy lub wymiany Towaru liczony jest od momentu, w którym Konsument powiadomił Spółkę o wadzie.
Konsument ma obowiązek udostępnić Towary przedsiębiorcy w celu dokonania naprawy lub wymiany.
Obniżenie wynagrodzenia jest proporcjonalne, jeżeli jego wysokość odpowiada różnicy między wartością należną Konsumentowi w razie wykonania umowy a wartością rzeczy rzeczywiście otrzymanej przez Konsumenta.
Prawo Konsumenta do odstąpienia od umowy sprzedaży z tytułu rękojmi może zostać zrealizowane poprzez złożenie Sprzedawcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Jeżeli wadliwe wykonanie dotyczy tylko określonej części towarów dostarczonych na podstawie umowy sprzedaży i co do nich zostały spełnione warunki do wykonania prawa odstąpienia od umowy, Konsument może odstąpić od umowy sprzedaży tylko w odniesieniu do towarów wadliwych, ale może odstąpić od niej również w odniesieniu do wszelkich innych towarów nabytych wraz z nim, jeżeli nie można rozsądnie oczekiwać od Konsumenta, że zatrzyma wyłącznie towary zgodne z umową.
Jeżeli Konsument odstąpi od umowy sprzedaży w całości lub w części dotyczącej towarów dostarczonych na podstawie umowy sprzedaży,
● Konsument jest zobowiązany odesłać wadliwy towar Sprzedawcy na koszt Sprzedawcy i
● Sprzedawca jest zobowiązany niezwłocznie zwrócić Konsumentowi zapłaconą za przedmiotowy towar cenę sprzedaży po otrzymaniu towaru lub dowodu jego odesłania.
Sprzedawca jest obowiązany sporządzić protokół zgłoszenia reklamacyjnego złożonego przez Konsumenta oraz niezwłocznie i w sposób umożliwiający jego sprawdzenie przekazać Konsumentowi jego kopię.
Jeżeli Sprzedający po zgłoszeniu nie będzie w stanie stwierdzić, czy roszczenie konsumenta z tytułu rękojmi może zostać uwzględnione, zobowiązany jest w ciągu pięciu dni roboczych poinformować konsumenta o swoim stanowisku – w przypadku odrzucenia reklamacji, o przyczynie odrzucenia oraz o możliwości skontaktowania się z organem pojednawczym – w sposób możliwy do sprawdzenia.
Sprzedawca dołoży wszelkich starań, aby dokonać naprawy lub wymiany w terminie nie dłuższym niż piętnaście dni. Jeżeli naprawa lub wymiana potrwa dłużej niż piętnaście dni, Sprzedawca poinformuje konsumenta o przewidywanym czasie naprawy lub wymiany.
W jakim terminie można zgłosić roszczenie gwarancyjne?
Wadę należy zgłosić niezwłocznie po jej wykryciu. Wadę zgłoszoną w ciągu dwóch miesięcy od jej wykrycia uważa się za zgłoszoną niezwłocznie. Należy jednak pamiętać, że po upływie dwuletniego okresu przedawnienia roszczeń z tytułu rękojmi nie można już dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi.
Część czasu naprawy, w trakcie której Kupujący nie może używać Towaru zgodnie z przeznaczeniem, nie jest wliczana do terminu przedawnienia.
Termin przedawnienia roszczeń gwarancyjnych dotyczących części Towaru, której dotyczy wymiana lub naprawa, biegnie od nowa. Zasada ta ma zastosowanie również w przypadku, gdy w wyniku naprawy wystąpi nowa wada.
Wobec kogo możesz zgłosić roszczenie gwarancyjne?
Możesz zgłosić roszczenie gwarancyjne wobec Sprzedawcy.
Jakie są inne warunki egzekwowania praw gwarancyjnych?
W ciągu roku od daty dostawy nie ma innego warunku dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi niż zgłoszenie wady, jeśli udowodnisz, że Towar został dostarczony przez Sprzedawcę. Jednakże po upływie roku od daty dostawy masz obowiązek udowodnić, że stwierdzona przez Ciebie wada istniała już w momencie dostawy.
Szczegółowe zasady dotyczące roszczeń gwarancyjnych w przypadku dostarczania treści cyfrowych
Konsument ma również prawo żądać proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia, stosownie do wagi naruszenia umowy, lub odstąpić od umowy o dostarczanie treści cyfrowych, jeżeli:
- naprawa lub wymiana są niemożliwe lub wiązałyby się z niewspółmiernie dużymi kosztami dla Sprzedawcy;
- w przypadku skorzystania z prawa do naprawy lub wymiany towaru, Sprzedawca nie doprowadził towaru do zgodności z umową bezpłatnie w rozsądnym czasie od momentu zawiadomienia Konsumenta o wadzie, bez narażania Konsumenta na nadmierne niedogodności, biorąc pod uwagę charakter i przeznaczenie treści cyfrowych lub usługi cyfrowej;
- powtarzające się przypadki niewykonania umowy, pomimo prób dostosowania towaru do umowy przez spółkę;
- wada wykonania jest tak poważna, że uzasadnia natychmiastowe obniżenie ceny lub natychmiastowe rozwiązanie umowy; lub
- Sprzedawca nie zobowiązał się do doprowadzenia usługi do zgodności z umową albo z okoliczności wynika, że przedsiębiorca nie doprowadzi usługi do zgodności z umową w rozsądnym terminie lub bez znacznej szkody dla konsumenta.
W przypadku skorzystania z prawa do naprawy lub wymiany towaru, Sprzedawca jest zobowiązany - bez narażania Konsumenta na nadmierne niedogodności, z uwzględnieniem charakteru i przeznaczenia treści cyfrowych lub usługi cyfrowej - do nieodpłatnego doprowadzenia towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie od dnia zawiadomienia Konsumenta o wadzie.
W przypadku skorzystania z prawa do naprawy lub wymiany towaru, Sprzedawca może wybrać sposób doprowadzenia treści cyfrowej do zgodności z umową, biorąc pod uwagę parametry techniczne treści cyfrowej.
Obniżenie wynagrodzenia jest proporcjonalne, jeżeli jego wysokość odpowiada różnicy między wartością świadczenia rzeczywiście wykonanego na rzecz konsumenta a wartością świadczenia należnego konsumentowi w przypadku wykonania umowy zgodnie z umową.
Jeżeli umowa przewiduje świadczenie usług w sposób ciągły przez określony czas, proporcjonalne obniżenie wynagrodzenia stosuje się do okresu, w którym świadczenie nie było zgodne z umową.
Jeżeli Konsument chce odstąpić od umowy powołując się na wadliwe wykonanie, na Sprzedawcy ciąży ciężar udowodnienia, że wada jest nieistotna.
Jeżeli Sprzedawca dostarcza treści cyfrowe lub zobowiązuje się do ich dostarczenia, a Konsument dostarcza wyłącznie dane osobowe lub zobowiązuje się do dostarczenia takich danych Sprzedawcy, Konsument ma prawo odstąpić od umowy także w przypadku nieistotnej wady, nie może jednak żądać proporcjonalnego obniżenia świadczenia wzajemnego.
Prawo odstąpienia od umowy z tytułu rękojmi Konsument może zrealizować poprzez złożenie Sprzedawcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Jeżeli Sprzedawca nie wykona świadczenia, Konsument jest zobowiązany wezwać Sprzedawcę do wykonania świadczenia. Jeżeli pomimo wezwania Konsumenta Sprzedawca nie dostarczy lub nie dostarczy treści cyfrowych niezwłocznie lub w dodatkowym, uzgodnionym przez Strony terminie, Konsument może odstąpić od umowy.
Konsument może rozwiązać umowę bez żądania od Sprzedawcy wykonania świadczenia, jeżeli:
● Sprzedawca nie zobowiązał się do dostarczenia treści cyfrowych lub z okoliczności jasno wynika, że nie dostarczy treści cyfrowych; lub
● z umowy stron lub okoliczności zawarcia umowy wynika, że konsumentowi niezbędne jest wykonanie umowy w oznaczonym terminie, a Sprzedawca tego nie uczynił.
W przypadku odstąpienia od umowy Sprzedawca zobowiązany jest do zwrotu konsumentowi pełnej kwoty, jaką otrzymał tytułem świadczenia wzajemnego.
Jeżeli jednak świadczenie było zgodne z umową przez oznaczony okres przed rozwiązaniem umowy, świadczenie należne za ten okres nie podlega zwrotowi. W tym ostatnim przypadku zwrotowi podlega część świadczenia przypadająca za okres niezgodności świadczenia, a także świadczenie zapłacone z góry przez konsumenta, które byłoby należne za pozostały okres obowiązywania umowy, gdyby umowa nie została rozwiązana.
Jeżeli konsumentowi przysługuje prawo do żądania stosownego obniżenia świadczenia wzajemnego lub do odstąpienia od umowy, Sprzedawca zobowiązany jest dokonać zwrotu należności niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie czternastu dni od dnia, w którym dowiedział się o wykonaniu tego prawa.
Sprzedawca zwróci konsumentowi należną kwotę w taki sam sposób, w jaki konsument dokonał płatności. Za wyraźną zgodą konsumenta Sprzedawca może zastosować inną metodę zwrotu, jednak konsument nie zostanie obciążony żadnymi dodatkowymi opłatami z tego tytułu.
Koszty zwrotu ponosi Sprzedawca.
W przypadku rozwiązania umowy Sprzedawca może uniemożliwić Konsumentowi dalsze korzystanie z treści cyfrowych, w szczególności poprzez uniemożliwienie Konsumentowi dostępu do treści cyfrowych lub usługi cyfrowej lub poprzez zablokowanie konta użytkownika Konsumenta.
W razie odstąpienia od umowy konsument ma obowiązek powstrzymać się od dalszego korzystania z treści cyfrowych i udostępniania ich osobom trzecim.
Jeżeli treść cyfrowa została dostarczona na nośniku materialnym, Konsument jest obowiązany zwrócić Sprzedawcy nośnik materialny niezwłocznie na koszt Sprzedawcy na żądanie zgłoszone Sprzedawcy przed upływem czternastu dni od dnia, w którym dowiedział się o odstąpieniu od umowy.
Konsument zobowiązany jest do uiszczenia opłaty za korzystanie z treści cyfrowych za okres do dnia rozwiązania umowy, która jest proporcjonalna do zakresu usługi świadczonej zgodnie z umową.
Gwarancja produktu
W jakich przypadkach możesz skorzystać z praw gwarancyjnych dotyczących produktu?
W przypadku wystąpienia wady rzeczy ruchomej (Towaru), możesz – według swojego wyboru – dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi albo roszczeń z tytułu rękojmi za wady produktu zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.
Jakie prawa przysługują Ci w związku z reklamacją produktu?
W ramach roszczenia gwarancyjnego dotyczącego produktu możesz żądać naprawy lub wymiany wadliwego Towaru.
W jakich przypadkach Produkt uważa się za wadliwy?
Towar jest wadliwy, jeżeli nie odpowiada wymaganiom jakościowym obowiązującym w chwili jego wydania lub nie posiada właściwości określonych w opisie dostarczonym przez producenta.
W jakim terminie można zgłosić reklamację z tytułu gwarancji na produkt?
Możesz zgłosić roszczenie z tytułu gwarancji na produkt w ciągu dwóch lat od daty wprowadzenia Produktu do obrotu przez producenta. Po upływie tego okresu prawo to tracisz.
Do kogo można zgłosić roszczenie gwarancyjne w związku z produktem?
Prawa wynikające z gwarancji na produkt możesz wykonywać wobec producenta lub dystrybutora produktu (zwanych dalej łącznie: producentem).
Jaka jest zasada dowodowa przy zgłaszaniu roszczenia z tytułu gwarancji na produkt?
W przypadku reklamacji z tytułu gwarancji na produkt musisz udowodnić, że wada produktu istniała w momencie wprowadzenia go na rynek przez producenta.
W jakich przypadkach producent jest zwolniony z obowiązku gwarancji na produkt?
Producent jest zwolniony z obowiązku gwarancji na produkt, jeżeli udowodni, że:
● Towary nie zostały wyprodukowane ani wprowadzone do obrotu w ramach działalności gospodarczej lub
● wada nie była wykrywalna w chwili wprowadzenia do obrotu zgodnie ze stanem nauki i techniki, lub
● wada Towaru powstała w wyniku zastosowania przepisu prawa lub bezwzględnie obowiązującego przepisu urzędowego.
Aby uzyskać zwolnienie, producent musi udowodnić tylko jeden powód.
Należy pamiętać, że w przypadku tej samej wady możesz jednocześnie zgłosić roszczenie gwarancyjne wobec firmy i roszczenie gwarancyjne wobec producenta. Jeśli Twoje roszczenie gwarancyjne zostanie uwzględnione, możesz zgłosić roszczenie gwarancyjne wobec producenta wyłącznie w odniesieniu do wymienionego produktu lub jego części, która została naprawiona.
Gwarancja
Sprzedawca nie sprzedaje towarów objętych gwarancją i sprzedawane przez niego towary nie są objęte rozporządzeniem rządu 151/2003 r. (IX.22.) w sprawie obowiązkowej gwarancji na niektóre trwałe dobra konsumpcyjne.
Informacje o gwarancjach na produkty i materiały dotyczące gwarancji zgodności towarów z umową dla Kupujących niebędących konsumentami
Ogólne zasady dotyczące praw gwarancyjnych
Kupujący niebędący konsumentem może – według swojego wyboru – skorzystać z następujących uprawnień gwarancyjnych:
Możesz żądać naprawy lub wymiany, chyba że zaspokojenie wybranego przez Ciebie roszczenia jest niemożliwe lub wiązałoby się z niewspółmiernie dużymi kosztami dla Sprzedawcy w porównaniu z zaspokojeniem Twojego roszczenia. Jeżeli nie zażądałeś lub nie mogłeś żądać naprawy lub wymiany, możesz żądać proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia albo Kupujący może usunąć wadę na koszt Sprzedawcy lub zlecić jej naprawę innej osobie, a w ostateczności – odstąpić od umowy.
Możesz zmienić wybraną przez siebie gwarancję na inną, ale poniesiesz koszt takiej zmiany, chyba że będzie ona uzasadniona lub Sprzedawca poda powód takiej zmiany.
W przypadku Kupującego niebędącego Konsumentem okres rękojmi wynosi 1 rok i rozpoczyna bieg od dnia spełnienia świadczenia (przeniesienia prawa własności).
Gwarancja i rękojmia produktu
Gwarancja na produkt i obowiązkowa rękojmia dotyczą wyłącznie kupujących, którzy są konsumentami.
Jeżeli producent udziela gwarancji producenta na Towary, która obowiązuje również klientów niebędących konsumentami, można ją egzekwować bezpośrednio u producenta.
Specjalne zasady dla mikroprzedsiębiorstw, małych i średnich przedsiębiorstw
Postanowienia niniejszego rozdziału stosuje się wyłącznie do mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców (dalej: MŚP) działających poza zakresem swojego zawodu, samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej lub statutowej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o małych i średnich przedsiębiorstwach oraz wspieraniu ich rozwoju .
Gwarancja dla MŚP
W jakim terminie można zgłosić roszczenie gwarancyjne?
Wadę należy zgłosić niezwłocznie po jej wykryciu. Wadę zgłoszoną w ciągu dwóch miesięcy od jej wykrycia uważa się za zgłoszoną niezwłocznie. Należy jednak pamiętać, że po upływie dwuletniego okresu przedawnienia roszczeń z tytułu rękojmi nie można już dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi.
Wobec kogo możesz zgłosić roszczenie gwarancyjne?
Możesz zgłosić roszczenie gwarancyjne wobec Sprzedawcy.
Jakie prawa przysługują Ci w związku z roszczeniem gwarancyjnym?
Możesz – według własnego wyboru – zgłosić następujące roszczenia gwarancyjne:
Możesz żądać naprawy lub wymiany, chyba że zaspokojenie wybranego przez Ciebie roszczenia jest niemożliwe lub wiązałoby się dla Sprzedawcy z niewspółmiernie dużymi kosztami w porównaniu z zaspokojeniem Twojego roszczenia. Jeżeli nie zażądałeś naprawy lub wymiany lub nie mogłeś tego zrobić, możesz żądać proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia lub – w ostateczności – odstąpić od umowy.
W ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, warunkiem dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi jest zgłoszenie wady, pod warunkiem udowodnienia, że Towar został dostarczony przez Sprzedawcę. Jednakże po upływie 6 miesięcy od daty dostawy, masz obowiązek udowodnić, że stwierdzona przez Ciebie wada istniała już w momencie dostawy.
Gwarancja na produkt dla MŚP
W jakich przypadkach możesz skorzystać z praw gwarancyjnych dotyczących produktu?
W przypadku wystąpienia wady rzeczy ruchomej (Towaru), możesz – według swojego wyboru – dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi albo roszczeń z tytułu rękojmi za wady produktu zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.
Jakie prawa przysługują Ci w związku z reklamacją produktu?
W ramach roszczenia gwarancyjnego dotyczącego produktu możesz żądać naprawy lub wymiany wadliwego Towaru.
W jakim terminie można zgłosić reklamację z tytułu gwarancji na produkt?
Możesz zgłosić roszczenie z tytułu gwarancji na produkt w ciągu dwóch lat od daty wprowadzenia Produktu do obrotu przez producenta. Po upływie tego okresu prawo to tracisz.
Do kogo można zgłosić roszczenie gwarancyjne w związku z produktem?
Prawa wynikające z gwarancji na produkt możesz wykonywać wobec producenta lub dystrybutora produktu (zwanych dalej łącznie: producentem).
W jakich przypadkach producent jest zwolniony z obowiązku gwarancji na produkt?
Producent jest zwolniony z obowiązku gwarancji na produkt, jeżeli udowodni, że:
● Towary nie zostały wyprodukowane ani wprowadzone do obrotu w ramach działalności gospodarczej lub
● wada nie była wykrywalna w chwili wprowadzenia do obrotu zgodnie ze stanem nauki i techniki, lub
● wada Towaru powstała w wyniku zastosowania przepisu prawa lub bezwzględnie obowiązującego przepisu urzędowego.
Aby uzyskać zwolnienie, producent musi udowodnić tylko jeden powód.